הכל בראש? חוקרים מצאו בסיס ביולוגי לכאבי פיברומיאלגיה

האם כאבי פיברומיאלגיה הם פסיכולוגים בלבד כמו שטוענים רופאים רבים? מחקר חדש מגלה שבניגוד למה שהניחו, נמצא הסבר ביולוגי לכאבים בעור מהם סובלים חולי פיברומיאלגיה. עד כה התמקדו הטיפולים בפן הפסיכולוגי וכעת נפתחה הדלת למגוון טיפולים אלטרנטיביים, ביניהם קנאביס.

אחד הכאבים הגדולים הנלווים למחלת פיברומיאלגיה (“דאבת השרירים”) – תסמונת שגורמת לכאבים כרוניים ברקמות השריר – הוא הכאב הפסיכולוגי איתו נאלצים להתמודד הסובלים מהתסמונת כאשר ניגשים לקבל טיפול אצל רופאים.

המונח “פיברומיאלגיה” הוטמע לראשונה בשנת 1976 ומאז מתייחס הממסד הרפואי לסובלים מהתסמונת כאילו מקורה הוא פסיכולוגי ולא פיזיולוגי. רבים מהסובלים מהתסמונת יכולים להעיד על עוגמת הנפש הנגרמת כאשר הם ניגשים לבקש מרפא למכאובם ומקבלים שוב ושוב תשובה כי לא מדובר בכאב אמיתי אלא “מדומיין”.

בגלל אותה נקודת מוצא שגרסה כי הכאב הוא פסיכולוגי, רבים מהסובלים מפיברומיאלגיה קיבלו במשך שנים תרופות מרשם שאינן רלוונטיות כלל לטיפול במחלה – נוגדי דכאון, תרופות אנטי-אפילפטיות ועוד.

במחקר שפורסם השבוע בירחון הכאב האמריקני נמצא לראשונה בסיס ביולוגי לאותם כאבים – החוקרים אישרו כי פיברומיאלגיה כנראה מבוססת על פתולוגיה שקשורה לעורקי הדם.

פרנק רייס
ד”ר פרנק רייס, מנהל המחקר

בעזרת מיקרוסקופ מיוחד נבחנו דוגמיות עור שנלקחו מכפות ידיהם של מטופלים הסובלים מפיברומיאלגיה. החוקרים זיהו קפיצה חדה ברגישות העצבים בשסתומים קטנים הנמצאים בעורקי הדם. תפקידם של שסתומים אלו הוא לשמור על טמפרטורת הגוף ולווסת את זרימת הדם. הפתולוגיה אותה זיהו החוקרים בעורקי הדם עלולה להיות הגורם לכאבים, בעיות שינה ובעיות קוגנטיביות אחרות המיוחסות לתסמונת הפיברומיאלגיה.

גם זה בטח יעניין אותך

“במחקר זיהינו תגובות עצביות שמקורן באזור עורקי הדם שנמצאים בכפות הידיים, ולא במוח,” אמר ד”ר פרנק רייס, מנהל המחקר. “הגילוי מספק עדות אמינה ומבוססת לפתולוגיה של מחלת הפיברומיאלגיה ויכולה כעת לשמש להמשך מחקר של התסמונת ולפיתוח טיפולים יעילים יותר עבור הסובלים ממנה.”

גילוי ראשוני זה עשוי להביא להקלה משמעותית על הסובלים מהתסמונת שנאלצים כאמור להתמודד פעמים רבות על טענות על כך ש”הכל בראש שלהם”. כעת, משנודע כי מדובר בכאבים שמקורם פיזיולוגי, ניתן יהיה למקד את הטיפול באופן יעיל יותר.

קנאביס, שכבר הוכח בעשרות מחקרים כיעיל לטיפול בכאבים כרוניים, נמצא גם כיעיל במיוחד עבור הסובלים מפיברומיאלגיה. עם זאת, על אף שמשרד הבריאות הישראלי מספק רשיונות קנאביס רפואי לסובלים מכאבים כרוניים, נמנעו במשרד מלספק אישורים גם לסובלים מהתסמונת המאופיינת בכאבים.

ראו גם: 70% אחוז מהאמריקאים צורכים תרופות מרשם באופן קבוע
ראו גם: שימוש בקנאביס מוביל לירידה של 30% אחוז בצריכת תרופות
ראו גם: קנאביס רפואי בישראל – אינטרסים זרים, חולים מבולבלים ורופאים מאויימים

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר